Tuesday, May 26, 2009

ONGO RA'AT DOGON KATATA'AK SID BANSAKU...

Hmm, mokimaap nopoh togugumu kuma'a sid kinoruangan, tambalio, tompinai kikiawi om terutama bansaku Kimaragang tuh okudik banar katata'akku, ong waro pama nga ara'raat. Omomoluan oku dot popo elo nga a'patut e boh paloon sasabat tu waro sukod wagu koduat om katalanjur dati dot "memandang serong" ka di Malayu. Bah, iti no boh antara sumbangan khususku sid bansa tokow:

Dengan izin, saya gunakan bahasa Melayu:
1. Memulakan cetusan idea mewujudkan Anugerah-anugerah untuk memperkasa jati diri bangsa, mencetus rasa cinta dan yakin boleh. Antaranya: anugerah tokoh pendidikan kimaragang, anugerah Ibu mithali kimaragang, anugerah tokoh budaya kimaragang, anugerah tokoh petani kimaragang pada tahun 1996/7. (Tidak ada publisiti yang besar kerana saya memang bukan jenis mau canang2 seluruh dunia...)
2. Membantu bapa saya membukukan cerita2 rakyat (tangon), adat istiadat kimaragang (usaha bermula semmenjak awal tahun 1990-an)
3. Mengkaji salasilah keluarga/keturunan. Ada tersiar di Daily Express/New Sabah Times (lupa sudah). Sekitar hujung tahun 90-an. Saya ada keratan akhbar tapi...hilang sudah.
4. Membantu penyelidik salasilah kimaragang (sdr. Charles dan sdr Kee Roslee) sekitar tahun 2004-6.
5. Turut membantu-bantu aktiviti persatuan Kimaragang, grup alumni, grup INPES demi kebaikan bansa Kimaragang (cuma saja sekarang kurang/tidak aktif sebab kesibukan saya menjadi pengerusi beberapa badan NGO lain...utk makluman, saya pengerusi gabungan NGO sabah, jadi memang punya masa yang terbatas).
6. Sentiasa menulis berkaitan pembangunan minda dan jiwa bangsa Kimaragang. Lihat blog "suara bangsa" (yang saya maksudkan ialah bangsa Kimaragang) dan blog ini (Posikpo).
7. Sentiasa mengkaji dan mendokumentasikan hal ehwal berkaitan bansa Kimaragang.

Hmm, sumbangan saya memang kecil dan tidak ketara kerana saya memang memilih cara begini. Saya bahagia dengan cara ini dan saya akan terus dengan cara ini.

"SAYA TIDAK PERLU DIKENANG, CUMA SAJA ...AGAK KETERLALUAN JIKA SAYA DIKATA TIADA BERBUAT APA-APA UNTUK BANGSA SENDIRI"

'Kekadang saya "lupa" bangsa sendiri kerana saya di perlukan oleh kawan-kawan saya yang berbagai bangsa dan agama. Maafkanlah saya..."

1 comment: